Päivä palvelutiimin turvasaappaissa

Oletko koskaan miettinyt mitä Benkun kesän ulkotyöntekijöiden arkeen kuuluu? Nyt pääset tutustumaan kahden kesäduunarin, Ainon ja Eetun päivään leirisaaressa.

• EETU

7:50 Kuulin hirveän pirinän herätyskellostani, johon heräsin. Kävin hampaiden pesulla ja aamupisulla ja siitä suuntasin aamupalalle. Yö oli melko viileä, mutta uni tuli hyvin aikaisemman työpäivän jälkeen.

8:30 Matka aamupalapöydästä jatkui kohti huoltohallia työnjakoon, jossa näin päivän työt ja kulun.

8:45 Me lähdimme pienellä porukalla Lahdenpohjaan korjaamaan telttojen kiinnityksiä, kiiloja ja mahdollisten kaatuneiden telttojen pystytystä. Haimme matkan varrelta spöddevajasta oksasakset, joilla teimme lisää kiiloja.

10:00 Matkasimme kohti päälaituria leirien kuljetukseen. Kansihenkilökuntaa oli niin paljon, että jaettiin osa köysiin ja osa, mukaan lukien minä, toimi laivaemäntinä ja –isäntinä.

Leiri tuli vauhdilla Benkkuveneeseen, jotta saa parhaimman paikan veneen takaosasta. Venematkan jälkeen, kun veneestä purettiin matkustajat, minä lähdin hakemaan postia saaren pöösönal treinöön kanssa. Palasimme takaisin veneelle ja se lastattiin uusilla leiriläisillä. Jouduimme hakemaan kaksi satsia turvallisuussyistä.

Eetu Merikatin köysissä

13:15 Ruoan jälkeen oli vielä yksi leiri tulossa, mutta tänään oli myös TUKKUPÄIVÄ, joka tarkoittaa sitä, että ihan milloin vaan tukku tulee, se menee kaiken etusijalle. HNNKY:n leiri tuli samoihin aikoihin tukun kanssa. Benkkuvene otti heidät kyytiin ja me pääsimme sen lähdettyä Merikatilla laituriin ottamaan tukkua vastaan. Kun tukku oli lastattu, Aino jäi vahtimaan leirin tavaroita mantereelle siksi aikaa, kun me lähdimme purkamaan tukkua mönkijöihin, jotka veivät tukun päätalon keittiöön. Kun tukku oli purettu, lähdimme hakemaan Ainon ja leiriläisten tavarat ja veimme ne suoraan Lahdenpohjaan.

Infotarkastusta tekemässä

14:15 Tavarat oli tuotu Lahdenpohjaan, jonka jälkeen minä ja Rita jäimme tekemään infotarkastusta. Tarkistimme siis, että kaikki on oikeilla paikoillaan ja kaikki puutteet ja ongelmat kirjattiin ylös. Sen jälkeen infosimme vielä leirin ohjaajaa ja toivotimme heille hyvät leirit. Sitten olikin jo aika mennä kahvitauolle.

15:30 Lähdimme 15 minuuttia myöhässä bäck to duuni. Menimme tervaamaan kukkapenkkien puukehikkoja, jotta ne kestäisivät saaren vaihtelevan sään. Se haju oli todella paha ja se tarttui vaatteisin ja ihoon. Koska tervaamiseen ei mennyt ikuisuutta, niin kävimme vielä viimeiseksi kastelemassa päätalon istutuksia.

17:00 Ruokailun jälkeen kävin vaihtamassa vaatteeni ja vein tervalta haisevat pöksyt pesuun. Tämän jälkeen pyöräilimme muutaman muun kesäduunarin kanssa rantaan ja hengasimme siellä hetken. Rannalta käppäilimme sieltä lähtevää polkua pitkin kohti päätaloa. Päätalolta haimme saunatarvikkeet ja suuntasimme saunaan.

Puukehikoiden tervausta

19:00 Oli henksun saunavuoro merisaunalla. Vesi oli hieman lämmennyt, vaikkei se ei ollutkaan mitään lämmintä, vaikka osa niin väitti. Haimme vielä merisaunalle sup-laudan, ja sehän vasta hauska juttu olikin. ”Nää on näitä työpaikkaetuja, hehheh”. Saunaan tuli meidän lisäksemme myös keittiön poppoota.

Saunan jälkeen grillasimme yhdessä makkaraa ja teimme lettuja. Minä onnistuin myös aikaisemman päivän rantavuorolla hankkimaan tikun jalkaani, jota otin pois nastalla ja Ainon hienolla henkisellä tuella.

Kolmen tunnin päästä lähdimme takaisin päätalolle ja mökeille ja veimme keittiöstä saadut ruokatarvikkeet keittiön kylmiöön.

22:45 Lopuksi matkasin mökkikylään, jossa kävin pesemässä hampaat ja kömmin rauhallisin mielin sänkyyn unten maille.

• AINO

7:15 soi ensimmäinen herätyskello. Emma kurkottaa yläsängystä laittamaan sitä pois, mutta ehdin ensin. 7:23 soi toinen, jonka sammutan ja nousen aamutoimiin. Sen jälkeen suuntaamme aamupalalle ja sieltä mönkijällä rantaan työnjakoon. Rannassa meitä häiriköi peura, joka vei mielenkiintomme muualle hetkeksi. Työnjaon ja päivän asioiden läpi käynnin jälkeen me rantavuorossa olevat lähdimme kohti rantaa tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Laitoimme polkuveneisiin valmiiksi lisäistuimet, käänsimme kanootit ja istuskelimme hetken ennen lasten tuloa.

Toimintarannan ohjeiden läpikäyntiä

9:30 rantavuoro alkoi, ja Lupin leiri asteli rantaan metsästä. Aluksi esittelimme itsemme ja sitten Eetu kertoi kaikille toimintarannan yleiset säännöt. Minä sain demonstroida pelastusliivien käyttöä. Sen jälkeen päädyin auttelemaan lapsia pelastusliivien kanssa koko vuoron ajan. Vesi ja niin ikään ilma oli näin aamusta vielä melko kylmää, mutta osa lapsista viihtyi siellä koko vuoron ajan.

11:30 rantavuoro loppui, ja leiriläiset lähtivät takaisin leiriinsä. Me jäimme siivoamaan jälkiä sekä irrottamaan lentopallotolppia, jotka olivat jo melkein hajalla. Sen jälkeen viiletimme moottoriveneellä Eetun kyydissä päärantaan ja kohti lounasta.

Aino opastamassa polkuveneiden käyttöä

12.00 Söimme lounaalla kalakeittoa ja ruisleipää, sekä jälkiruoaksi hedelmäsalaattia ja keksejä.

12:30 Lähdimme ruokailusta kohti uusia haasteita. Seuraavaksi pääsimme kokeilemaan ruohon leikkaamista ajettavalla ruohonleikkurilla sekä siimurointia. Siimurilla leikkasimme siis nokkosia ja muita rikkaruohoja sekä siistimme ruohonleikkurin jättämät reunat navetan ympärillä. Siimuri on hieman vaarallinen vekotin, jos sitä ei käytä oikein. Minullakin lensi kaulaan nokkosia, jotka jättivät ikävät kirvelevät jäljet.

14:50 lähdimme kohti päätaloa ja kahvihetkeä. Kahvilla oli tarjolla hieman suolaisia lettuja ja hilloa, keksejä ja juotavaa. Sen jälkeen minulla ja Eetulla alkoi sometusvuoro.

16:40 eli nykyhetki. Istuskelemme päätalon yläkerran sohvilla, ja kirjoitamme tätä kirjoitusta Benkun blogiin. Taustalla kuuluu Ritan melodista teknomusiikkia.